Nu är det jul?

Vad går jag och köper den 1:a advent? Jo, självklart årets Kalle Ankas Julbok. När den kommer ut i affärerna.. ja, då är det jul! Hehe.. nåja...

Förutom att omslaget var lite mer spännande än vanligt så var det inget nytt.



Nej, nej... den innehåller BOKSTAVLIGEN ingenting nytt. Allt i den är repriser. Varenda söndagssida. Okej, det kanske inte är så konstigt eftersom själva söndagssidan lades ju ner och då kan man ju inte publicera samlingar med söndagssidor utan repriser.. men kom igen nu!! Vi talar om söndagssidor från 1958, 1959 och 1960. Det är samma tidsperiod som gått i.. tja.. jag tror de senaste tio åren. Med här är sidan där Kajsa går på Zoo som jag sett säkert fyra-fem gånger de senaste årgångarna.

Nåja, allt är inte negativt.. Varje sida är prydligt årtals markerad, och innehållet verkar faktiskt var lite mer konsekvent och kronologiskt ordnat och omslaget är som sagt var lite intressantare än vanligt. ... och vid närmare koll så är det faktiskt ett par stycken sidor jag inte känner igen riktigt... och en två-tre höjdarsidor .. och det är inte pjåkigt.

För den som inte är familjär med Kalle Anka, söndagssidor, utan bara vanligtvis läser Kalle Anka & C:o så känns det så klart lite avigt... Många figurer har annat beteende och är inte sig lika. Farbror Joakim visar sin stora rikedom och insisterar på att gå omkring med en stor diamant i fickan... och belägga parkvägar med guld... Det är mer Rockefeller än von Anka enligt mig. Serien har gått i en helt annan riktning sedan 1960.

Om jag fick ge Semic ett råd. Om de höjer kvalitén så skulle de inte sälja färre exemplar. Detta är ett julalbum och jag inbillar mig att folk köper det på ren automatik.. eller kanske som jultradition. Även repriser av en sen och trött Taliaferro-Kalle är ju bättre än de flesta andra nya serier i alla fall.


Min vision skulle se ut så här.. och det är ju jultid, så man får ju önska...
SEMIC, gör så här:
1) Börja från början, eller i alla fall tidigt och publicera kronologiskt. Då tar det i alla fall en c:a 50 år tills ni upprepar er... och kvalitén på historierna skulle vara mycket högre i nästan 25 år.
2) Skriv en liten artikel.. Det räcker med en sida eller en halvsida på inlagans förstasida.. eller på indicie-sidan. Den är ju faktiskt otryckt i dag. En bra artikel som säger något om Disneyserier i allmänhet, eller serierna i albumet i synnerhet. Jag kan skriva den gratis åt er en gång om året om ni vill! Bara ni kommer med en bättre produkt...
3) Presentera författaren, tusharen och tecknaren! Det var hårt arbetande människor som förtjänar ett erkännande.

Med dessa små förändringar så tror jag man kan öka upplagan utan någon märkbar ökad investering i pengar och/eller arbetskraft för redaktionen.

Jag är säker på att den inte skulle sälja sämre - den säljer ju i dag mer på jultidningsförsäljare än på innehållet. Dagens publik skulle inte överge den - det är jag säker på... men kanske kan upplagan ökas med folk som får upp ögonen för den och böjar köpa den för kvaliténs skull?

2 kommentarer:

  1. De har i alla fall sedan några år tillbaka en smakfull färgläggning som vida överträffar den vanliga KA-tidningen i mitt tycke. Snygg textning också. Så en del respekt visar man för materialet. De förslag du nämner skulle givetvis vara en stor förbättring. Tror inte 30-tals-Kalle håller för den yngre läsarkretsen dock.

    SvaraRadera
  2. Gör 60-tals Kalle det då? Håller för en yngre läsekrets? Nej, inte om man inte med "yngre" menar folk i 35-årsåldern. I så fall håller nog 30- och 40-tals Kalle betydligt bättre. Mer fysisk humor och mindre konstiga skämt om ekonomi och att handla värdesaker.

    Vad gäller smakfull färgläggning så kan man ju ha olika åsikter om det, men julboken har en ganska platt datoriserad färgläggning, dvs. snabb och enkel. Man har givetvis inte gjort det med flit, utan bara så enkelt som möjligt. Det BLIR bättre, det blir det, men det är inte av estetiska skäl eller för att man respekterar materialet (det gör man inte om man inte ser vad man publicerar) man gjort så, utan av ekonomiska.

    Inget fel i det, det blir bra, men det skulle kunna bli så mycket bättre... och framförallt så kunde det bli så mycket läsvärdare för *alla* generationer - och det utan att produkten skulle bli märkbart mycket dyrare eller jobbigare att producera.

    SvaraRadera