Finska Ankkor i trevligt tidskrift!

Jag måste erkänna att mina finska-kunskaper är minst sagt rudimentära. Jag kan knappt ett ord Finska. Sorgligt, men sant. Det är ju dock ett grannspråk, och ett officiellt minoritetsspråk i Sverige, så man borde ju kunna mer, men, men. I tio år har det funnits ett ankistiskt blad på andra sidan östersjön. Jag har inte kunnat läsa det, men i år kom till min glädje ett jubileumsnummer av Ankklinnan Pamaus på Engelska under titeln "The National Donaldistic Magazine". Omslaget är självklart en homage till "The National Geographic Magazine" - tidskriften som Carl Barks inspirerade så av när han skapade många av sina bästa historier.

Det är verkligen intressant att läsa den här finska ankistiska vinkeln. Det här numret är tungt koncentrerat på finska konstnärer och begrepp, men det gör ju också att nästan allt i den här tidningen är något nytt och spännande! jag gillade t.ex. de gamla finska disneysamlarbilderna på 30-talet.. Ungefär samtida som våra Alfa-bilder med Musse Pigg.

Ett prisvärt nummer för att som är det minsta intresserade av Disneyserier!

Kan beställas direkt från finland:
http://www.perunamaa.net/ankistit/nationalDonaldist.html

Ankkalinnan Pamaus nr 20B, i Europa 4€, USA 5$.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar