Tezukas bästa?

Black Jack sägs vara den Manga som låg Tezuka själv närmast om hjärtat. jag vet inte om det var så, men jag tycker i alla fall att det är bland det bästa han jag sett att han gjort. I dagarna så har Vertical börjat en amerikanska utgåva av Black Jack. Låt er inte luras av det taffliga (ja, riktigt fula) omslaget, det är ren Tezuka-kraft rakt igenom.

Black Jack är den olicensierade kirurgen som reser världen runt och opererar antingen ljusskygga människor som inte kan gå till vanliga sjukhus, eller rika människor som har råd att betala för det bästa... och förutom att vara den allra bästa kirurgen så är Black Jack även den dyraste...

Utgåvan kunde dock ha varit lite bättre. Jag hade betalat lite mer för lite bättre papper. Nu tog jag ju utgåvan med hårda pärmar (det gör jag nästan alltid när det gäller Tezuka), men nog svider det lite i alla fall att de på ett klumpigt sätt slänger in en historia extra i hc-utgåvan som inte finns med i den mjuka utgåvan.

Hittills har det kommit två volymer, och de borde båda finnas kvar hos din seriehandlare.

Nåja, trots bristerna så är det ändå Black Jack, och om man inte kan läsa japanska så riskerar det här att vara den enda utgåvan som går att få tag i. Serien är briljant. Läs den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar