Koinobori!

TIll min stora glädje så såg jag ett par "Koinobori", "Koi-Nobori" eller Karp- .. ja.. vad kan det heta på svenska? Vimpel? Banderoll? Jag tycker inte att något av dessa passar... Det som kommer närmast är de tygkoner som man hittar på flygplatser.. "vindstrutar"... Karp-vindstrutar? Okejdå... men vad är det för något? Jo, det är en japansk fisk-liknande liten tygstrumpa/vindstrut som man hänger upp under slutet av april och början av maj. Det hela har med den 5:e maj att göra.. Barnens dag i Japan och en nationell helgdag. Från början antar jag att det hade att göra med söner, men numera med alla barn. Dessa fiskar har dessutom en viss betydelse. Om jag förstått det rätt så betyder en största (översta fisken) en svart karp, pappan i huset, sedan flera karpar för varje son.. Äldste sonen har en röd. För fler pojkar i hushållet så blir det blå, violett, grön, etc.

En annan tradition på den 5.e maj är att pojkarna skall bada badkar med svärdsformade irisar... Hmm.. För att de skall bli starka.

Känns kanske lite könsdiskriminerande, men då traditionen kommer från medeltiden (och fiskarna i alla fall från 1800-talet) så får man väl komma ihåg att de tiderna var ganska könsdiskriminerande i sig. Jag har fått beskrivningen av en infödd japan där den svarta karpen var för pappa och den röda för mamma och sedan olika för barnen... Så jag vet inte hur slaviskt moderna japanska familjer följer traditionerna.. och speciellt inte japanska familjer i främmande land... Jag undrar om de som hängt upp karparna här en bit bort i Stockholm har gjort det? Är det en japansk familj, eller bara en japanofil? Kul i alla fall att hitta Kainobori på någons balkong i Stockholm.. och känna igen dem dessutom... Nu har jag ingen balkong, och jag bor ensam... men till nästa år så får jag nog skaffa mig ett par fiskar i alla fall.. ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar