Vad har jag för dialekt?

Mmm... lite svårt att säga.. Dels för att jag inte hör själv att jag ha en dialekt utom ibland.. och för att olika människor säger olika saker om min dialekt...  Sedan är det väl det där med skillnaden mellan socialekt och dialekt... vart hör ett ord hemma?  Nåja...   mest talar jag en syduppländsk dialekt.. säkert med inblandad stockholmska.

.. eftersom Uppländska är den "bortglömda" dialekten så är det ju inte så lätt att veta vad som är vad... Jag har hört norrlänningar fråga en nordupplänning varifrån norrland de kommer. 

Själv har jag fått höra att jag låter som en "bondlurk" i Stockholm och som en "null-utta" utanför Stockholm.

För egen del så märker jag av det när jag ibland bräker ur mig konstiga meningar..  Som "det snöas ute görs det"..   Jag säger det, eller tänker det... och sedan kommer jag på vad jag sagt...


Som om inte det räckte så kryddar jag mitt språk med gamla ord, dialektala ord, och gammal hackerslang.  Inte underligt att folk inte förstår mig... :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar