Kalle Anka och reklamen.

För några år sedan så bytte Kalle Anka & C:o stil. Man började lägga upp rubriker på framsidan.. satte dit en stor Kalle Anka-ruta högst upp i hörnet på vänstra sidan à la Marvel.. och man fördubblade reklamen i tidningen. Ja, inuti så började man med reklamsidor som avbröt mitt i serierna modellerat efter TV-reklamen. Omslagen såg ut som alla andra veckotidningar, och man började plasta in tidningen och skicka med en löjligt liten värdelös present. Presenten var ofta helt utan anknytning till serien och oftast av sämsta billigaste kvalité. (Det fanns ju undantag. Jag använder fortfarande pepparkaksformarna. Utmärkta saker. Mer sådant vill man se!) Jag tror KA&C:o var först med denna förändring, men sedan följde alla Gutenberghus/Egmont-tidningar efter.

Vad gäller reklamavbrott i serierna så intervjuade jag en högt uppsatt person i Egmonts utgivning av just KA&C:o 1991, och han påstod att reklamavbrott i serierna hade undersökts väldigt noga innan de infördes och att tidningens målgrupp var mycket positiva till detta och såg det som bättre än att ha reklamen mellan serierna. Jag fick aldrig reda på vilka frågor som ställts och hur, men jag tvivlade mycket starkt då och jag tvivlar fortfarande mycket starkt på att någon serieläsare vill ha avbrott på några sidor mitt i ett serieavsnitt, oavsett ålder.

Nu har tidningen ånyo blivit mer tillbakadragen, stilren och framsidan är inte alls särskilt plottrig. Inuti tidningen så märker jag att serierna är oavbrutna och reklamen kommer mellan serierna och inte mitt i. Det är fortfarande mycket mer reklam i tidningen och den är inplastad.

(Men nr 7/2007 är inplastad utan leksak???!? Varför plastar man in en tidning utan bilaga? Är inte DET slöseri med miljön i onödan så säg? Vem kan förklara varför tidningen var inplastad utan anledning och vad tänket bakom det var? Redan i numret efter så finns det en obligatorisk värdelös plastbit till ficklampa med.)

Kan det vara en ny trend, är det för att alla tidningar ser likadana ut numera, så KA&C:o går tillbaks ett steg för att synas bättre, eller är det något annat? .. eller är det bara så att KA&C:o följer en trend.. etablerad av Scooby-Doo kanske? Nåja, lika stilren och minimalistiskt elegant som tidningen var före 1980-talet lär den väl aldrig bli igen.

2 kommentarer:

  1. Hur stor effekt har de medföljande "leksakerna" på försäljnings-siffrorna? Det lär ju ha en viss effekt men hur stor?

    SvaraRadera
  2. Egmont vill inte tala om hur det påverkar Kalle Anka & C:o (om de ens vet. Alla nummer de senaste tio åren har ju varit inplastade), men för en annan tidning som jag fick lite info om så betyder leksak/inplastat nummer ungefär 10% fler lösnummerköpare. Det är en väldigt stor siffra för en serietidning i Sverige så det är en stor skillnad - speciellt för en liten tidning där denna skillnad kan vara skillnaden mellan att finnas eller försvinna.

    Dessutom så var det heller ingen skillnad vad gäller vad för leksak/pryl/skräp som medföljer. Skräp/DVD-skivor eller kvalitetsprylar spelar ingen roll, påverkan är lika stor.

    Hemskt!

    SvaraRadera