Fåniga leksaker.

Jag skrev tidigare ett inlägg om inplastade leksaker och Kalle Anka & C:o. Jag fick en fråga om hur leksakerna påverkar försäljningen från Ted Stridh, och nu har jag forskat lite i ämnet.

Egmont vill inte tala om hur det påverkar Kalle Anka & C:o (om de ens vet själva. Alla nummer de senaste tjugo åren har ju varit inplastade) men för en annan tidning från ett annat förlag som jag fick lite info om så betyder leksak/inplastat nummer ungefär 10% fler lösnummerköpare.

Det är en väldigt stor siffra för en serietidning i Sverige så det är en stor skillnad - speciellt för en liten tidning där denna skillnad kan vara skillnaden mellan att finnas eller försvinna.

Dessutom så var det heller ingen skillnad vad gäller vad för leksak/pryl/skräp som medföljer. Skräp, DVD-skivor eller kvalitetsprylar spelar ingen roll, påverkan är lika stor.

Jag antar att detta gör störst skillnad på tidningar som har stor lösnummerförsäljning som Scooby-Doo och Manga Mania etc. medan Kalle Anka & C:o som har flest prenumeranter (en gissning från min sida, jag får inte tag i siffror från Egmont) inte borde påverkas märkbart.

Kanske skulle Elvis-tidningen överlevt mer än ett nummer om den haft en vattenpistol eller ett gammalt bananskal inplastat med tidningen? ;-)

Hemskt egentligen att vi serieköpare är så lättmanipulerade!

Fast... jag måste här göra en bekännelse. Jag har faktiskt också köpt tidningar bara för leksaken. (men då har det varit speciella leksaker!)

... och nu vet jag i alla fall hur jag skall sälja mitt nästa Fanzin!

4 kommentarer:

  1. Jag fick en leksak med Elvis-tidningen! Men jag fick den först i kassan när jag betalade. De hade nästan en diskution på seriefrämjandet över det. Om det var bestämt att bara ge leksaken till barn eller folk som såg barnsliga ut :P Men det var en kylskåpsmagnet, den passar väl för alla åldrar?

    SvaraRadera
  2. Kul att du tog dig tid att reda ut det hela. Ja 10 % låter mycket. Samtidigt har väl Kalle Anka & C:o alltid försökt locka till sig nya helårsprenumeranter genom att erbjuda diverse gåvor, så var det i alla fall när jag var liten. Och... Jag tror det fungerade. :)

    SvaraRadera
  3. Jag är så trött på dyngan de skickar med Kalle tidningen så jag överväger att säga upp prenumerationen med ett ramaskri hemma som följd.
    Dyngan de skickar med är rena skräpet och går direkt insoporna. Vilket miljöansvar tar Egmont Kärnan egentligen?
    Visst, 10% är mycket men om fler skulle säga upp sina prenumerationer tror jag de skulle tänka om.
    Money talks hete det ju

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men, just när det gäller Kalle Anka & C:o kan du ju säga upp leksakerna om du vill.. De har i snart två års tid skrivit på varje räkning och varje brev från Egmont att det bara är att kontakta kundtjänst så slipper man leksakerna! ... och jag vet att det gick att säga upp dem redan innan dess...

      Radera