Jag var kär i Tingeling!

När jag var liten så var jag kär i Tingeling. Ja, jag vet att det är en hemsk hemlighet som jag nu äntligen efter alla år kan gå ut med. Nåja, vem har inte varit kär i Tingeling? Jag vet inte varför, men det är något speciellt med den lilla älvan som flyger runt och är elak mot alla rivaler om Peter Pans gunst.

Jag har dessutom gått så långt att jag samlat på mig en och annan Tingeling-pryl. Alla serie och filmrelaterade prylar jag "samlar" (svårt att skriva på annat sätt, för jag samlar ju inte på något systematiskt sätt, så det är inget riktigt samlande) så har jag vissa krav. De måste kännas "rätt". Hur många skumma förvridna Musse Pigg och Kalle Anka finns inte där ute? Vissa tillverkare verkar ju tro att det räcker med två stora öron för att göra en Musse Pigg. Men för mig måste det kännas rätt och jag måste liksom känna igen figuren på ett emotionellt plan, speciellt gäller detta Tingeling. Som ett tips kan jag säga att japanerna är otroligt bra på detta och jag kan rekommendera siten Hobbylink Japan (på engelska) som även kan ge dig priserna i svenska kronor. (och porto från Japan är ofta billigare än inom Sverige).

Nu kommer det ut en två-disk specialutgåva av den första Peter Pan-filmen på DVD. Om jag har råd så skall jag så klart köpa den.

TingelingVad gäller Tingeling själv så modellerades hon efter Margaret Kerry, en amerikansk skådespelerska som även var röstis för en av sjöjungfrurna i filmen. Margaret Kerry har en underbar webbplats som heter Tinkerbell Talks med flera unika bilder från förarbetet till Peter Pan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar