Scott McCloud har gjort det igen!

Jag har just läst Making Comics av Scott McCloud. Det här är ett nytt standardverk som direkt borde bli obligatorisk läsning på alla kurser i serieskapande. Det tar upp alla de saker som jag själv efterlyst vad gäller att skriva serier och för mig personligen är det en stor aha-upplevelse att se på pränt mina egna gamla käpphästar som jag aldrig själv kunnat formulera här väldigt kompetent beskrivet. Speciellt rekommenderas kapitlet "Understanding Manga" som på ett bra sätt förklarar skillnaden mellan manga och västerländska serier och talar om vad manga är och vad som gör den så speciell... Ja, McCloud får till och med in en kort beskrivning av mangans historia. Detta är en bok jag kommer att referera till och använda mycket. Om du gillar serier och framförallt om du funderar på att bli serieskapare. Den här boken är ett måste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar