Sex, Våld och Tezuka

Jag har just läst Apollo's Song av Osamu Tezuka. Fantastiskt!

Det märks att vi talar om en mästare vad gäller serier här. Det här är (återigen) bland det bästa jag läst och (återigen) något som inte liknar något annat jag läst av Tezuka.

Här talar vi återigen om drama. Det här är som en råare Fenix.
Tezuka tar oss in i hjärnan hos en känslokall psykopat, samtidigt som han utforskar den ständiga cirkeln av liv och död. Ett ganska mörkt epos med samhälls- och miljökritik, långt innan det var på mode i väst. Det förekommer sex, våld och naket, men eftersom vi talar om Tezuka så är det så klart inget omotiverat, utan bara där det för handlingen framåt.

Till slut vet man inte om det är den känslolöse Shogo som är sjuk, eller resten av mänskligheten.

Dagens slang:


  • Banga – Inte våga, svika, dra sig ur (underförstått av rädsla). Ex: "Bangar'ru?" = Vågar du inte åka med i berg-och-dalbanan?
  • Inte ett barr, Inte ett barrolinus – Ingenting, inte ett dugg. Ex: "Ja' fattar inte ett barr." = Jag förstår ingenting av vad du säger.
  • Hela konkarongen – Allihop, allesammans Ex: "De kom över hela konkarongen" = Allihop, ja hela familjen kom och hälsade på.
  • Beckna – Sälja. Ex: "En annan becknar flasker i Märsta." = Jag säljer antika tomflaskor på antikmässan i Märsta.
  • Flugor i trumpeten – Ha en könssjukdom (enbart män). Ex: "Ja' tro' Jerka har flugor i trumpeten." = Jag tror att min fiancée har ådragit sig en venerisk sjukdom.
  • Hissa japanska flaggan, Flagga Japanskt – Ha mens. Ex: "Bettan ha' hissat japanska flaggan i da' " = Jag tror att det är den där dagen i månaden för Beatrice i dag.
  • Lira – spela. Ex: "Lira'ru moderatbandy?" = Spelar min herre möjligtvis golf?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar