Udda saker jag hittade hemma när jag städade I

En gammal tuggummiserie dök upp när jag städade i dag. En fin sak, trots de primitiva omständigheterna den är gjord under. Jag vet inte så mycket om dessa tuggummibilder, alla de andra jag har är från tyskland och utan dialog - så att de skall kunna säljas överallt - men dessa är med Svensk text och såldes av OK och bifogades till deras Babaloo-tuggummi. Någon som vet mer? 70-tal är en helt fri gissning från min sida, men det kan ju vara lika fel som något annat... Just den här bilden har jag antingen fått, eller bytt till mig av den store samlaren Grönlund, och jag kommer inte längre ihåg vad det var han sa om dem, men överlag verkar det som att kunskaperna om tuggummiserier väldigt låga.

Jag har inte sett till något liknande på väldigt länge, inte sedan jag var liten. Så om ni aldrig har råkat ut för tuggummiserier förut så tänk er.. ett tuggummi där omslaget är dubbelt lager av två papper. Det vanliga omslaget OCH ett tunt papper till med en serie tryckt på. Jag kommer även ihåg tuggummin med tatueringar och samlarbilder i stället... och äldre än mig kommer säkert ihåg tuggummi med små plastfigurer till.

Nåja, just det här exemplaret är en riktigt fin serie. Kalle Anka dagsstrippen från 1947-03-17 närmare bestämt. Med manus av Bob Karp och teckningar av Al Taliaferro. En stripp rakt ut från dagspresseriens storhetstid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar