En magisk bok på Auktion..

I Söndags var jag på Auktion i Uppsala-Ekeby, och där lyckades jag lägga rabarber på ett mindre parti böcker.. En av böckerna jag tillskansade mig är en intressant bok från 1940. Skriven av en Professor Louis Hoffmann.. Jag hittar ingenting om denne professor Hoffmann, men denna upplaga är mycket hårt bearbetad, och nästan som en helt ny bok av ingen mindre än den kände svenske trollkarlen Hector El Neco! Jag talar då om "Trollkonsternas bok". Hector el Neco som hans artistnamn var föddes som Nils Sture Hector (1900–1965) och var bosatt i Malmö. Han var en av Nordens mest välkända illusionister. Hector el Neco var också en av grundarna till Svensk Magisk Cirkel, den svenska föreningen för illusionister... Jag kan inte säga så mycket mer om denne trollkarl, men förutom denna bearbetning så var han inte främmande för att skriva egna böcker. En tiotal kom fram ur hans penna innan han gick bort i den unga åldern av 65 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar