Thé, Té, Te, The.. Kärt barn har många namn.

Min gode vän Karl-Erik har startat ett internet-meme som nu sprider sig runt bloggvärlden genom att posta bilder på sin teburk. Som dedicerad the-drickare så vill jag ju inte vara sämre, men eftersom jag har flera teburkar så får det hos mig bli en liten följetong.

Först ut är min äldsta teburk.


En bleckburk från Nordiska Kompaniet. Tillverkad av A.-B. Hugo Brusewitz Bleckvarufrabrik i Göteborg. Det är en känd bleckburkstillverkare, och sällsyntare burkar ur deras produktion betingar höga priser på marknader och auktioner.

I denna utsökta burk förvarar jag så klart nyrostat direktimporterat starkt svart Ceylon-Te från Sri Lanka, och en påse rent örtthe med kamomillblomster. NK:s Tehandel finns ju faktiskt kvar, så kamomillblommorna är inköpta där. Någon Ceylonblandning kallad "Lunchtte" har jag dock inte hittat... Risken finns att denna blend försvann för länge sedan...

Sådär så lämnar jag över stafettpinnen till nästa bloggare... Har du någon teburk?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar