Pärlor & Patroner

Nu har jag gjort bort mig... igen.. Jag var på releasefesten för "Pärlor & Patroner" och fick en chans att träffa kvällens huvudperson - Loka Kanarp, en av Sveriges just nu största serietecknare... men bara för att hon är tjej och .. ja.. attraktiv så fick jag så klart tunghäfta! Typiskt mig att göra ett ovanligt ofördelaktigt intryck.. som vanligt. *suck* Jag babblade osammanhängande, men kunde i alla fall få en bild på Loka och hennes senaste album och få en liten teckning i mitt exemplar av boken. Förutom det så var det positivt att återigen träffa Mikael Sol.

Själva Boken Pärlor & Patroner - 60 historiska kvinnoporträtt är lite intressant på sitt sätt. Det är 60 korta biografier om olika kvinnor ur historien... Alla inte helt positivt skildrade, men alla är inte heller särskilt bra förebilder. De olika kvinnorna och hela deras historia presenteras på en sida med fyra bilder - likt Henrik Langes bråttomromaner. Kopplingen är nog medveten eftersom den är så uppenbar, men på något sätt så föredrar jag Lokas version. Det är väldigt mycket intressantare med verkliga historiska personer än med romaner. Okej, hur mycket jag än gillar det här albumet (och hur mycket än hjärtat slår när jag ser bilden på Greta Garbo) så måste jag tillstå att jag inte riktigt gillar konceptet. Jag gillade inte Henrik Langes koncept heller, men till skillnad från Lange så håller Kanarps bok rakt igenom där Lange efter två sidor blir lite... ja.. "Okej, nu har jag fattat. Ett skämt om hur mycket man kan komprimera en bok, men det är inte roligt längre." Dock tycker jag att det är för lite. Loka har så stor potential att jag nog hellre hade sett en hel bok om en av kvinnorna. Jag tror att det skulle blivit ett mästerverk av stora mått. Som det nu är så har jag fått ett album jag tycker om och som håller, men kanske inte är så minnesvärt. Nej, ett eller två oförkortade kvinnoporträtt tror jag skulle passat bättre och faktiskt blivit ännu bättre än den här boken. Men fortfarande gäller ju... Köp den! Den är helt klart värd pengarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar